Γιατί σταυρώνεται ο Χριστός;

Αγίων Ευλαμπίου και Ευλαμπίας των αδελφών


Γιατί σταυρώνεται ο Χριστός;

Αγαπητοί ακροατές χαίρεται, η σημερινή μας εκπομπή τιτλοφορείται "ερμηνευτικά διαμάντια". Σήμερα θα παρουσιάσουμε ορισμένα χωρία της Αγίας Γραφής τα οποία ερμηνεύονται πολύ ωραία από τον σοφό Πατριάρχη Κωνσταντινουπόλεως Μέγα Φώτιο. 
Οι ερμηνείες του σώζονται στο μεγάλο και περισπούδαστο έργο του που τιτλοφορείται Αμφιλόχια. Ξεφυλλίζοντας αυτό το σύγγραμα δεν θαυμάζουμε μόνο την ερμηνευτική σοφία του Φωτίου αλλά και έναν υπέροχο και εξαίσιο Ελληνικό λόγο, ξεκινούμε.
4) Γιατί σταυρώνεται ο Χριστός; Πρόκειται για την 247η ερώτηση που τέθηκε στον Άγιο Φώτιο. Η απάντηση είναι σχετικά μικρή αλλά πολύ πυκνή σε νοήματα, ας την παρακολουθήσουμε.
Ο Λόγος του Θεού και Θεός που σαρκώθηκε σταυρώνεται για να ελέγξει με λαμπρό τρόπο τον Διάβολο ως άδικο, επίσης για να παρουσιάσει ότι έχει αξεπέραστη αγάπη και στοργή προς τους ανθρώπους, επίσης για να μην σχηματιστεί η ιδέα ότι είναι εύκολο να λέει κάποιος ότι είναι Θεός και γίνει αφορμή πολλοί να θεοποιούν τους εαυτούς τους και έτσι ενώ καταργεί την πλάνη να μας εισάγει ολέθρια πλάνη. Ο επόμενος λόγος της σταυρώσεως του Κυρίου έχει μεγάλη σημασία για την ζωή του κάθε ανθρώπου σε περίπτωση που θα βρεθεί αντιμέτωπος με μεγάλες θλίψεις, έχει ως εξής, επίσης για να εμφανίσει τον εαυτό του παράδειγμα υπομονής και καρτερίας στους ανθρώπους που υφίστανται ύβρεις και περιφρονήσεις και επιβουλές και κακοποίηση που οδηγεί στον θάνατο ώστε να τους προετοιμάσει να υπομένουν γενναία και ευχάριστα αυτά που τους βρήκαν.
Στην συνέχεια ο ιερός Φώτιος παρουσιάζει άλλο λόγο της σταυρώσεως που αξίζει να τον φιλοσοφήσουμε, έχει ως εξής, επίσης για να φανερώσει το μέγιστο σθένος της δυνάμεως του, διότι το να νικήσει κάποιος τον αντίπαλο με την δύναμη του και με τα χέρια του και με τα όπλα και με τους συμμάχους του είναι βέβαια άξιο επαίνου αλλά από τα συνήθως γενόμενα και δεν εμφανίζει κάποιο εξαιρετικό Θεϊκό σημάδι αλλά το να καταργήσει με τον θάνατο τον ίδιο τον θάνατο και τον Άδη και τον Διάβολο και τα δαιμονικά τάγματα που εξουσίαζαν τον κόσμο και να θριαμβεύσει εναντίων τους τούτο αληθινά προέρχεται από την παντοκρατορική δύναμη του Θεού, μια δύναμη που ξεπερνάει τον νου και την σκέψη μας. Επίσης αφού έδειξε προς εμάς υπερβολή αγαθών για να μας φιλοτιμήσει και να μας χρεώσει ώστε να τον αγαπούμε με άδολη αγάπη και να συμμορφώνουμε την ζωή μας σύμφωνα με τους δικούς του νόμους και ζώντας έτσι σε εμάς θα επιστρέφει το κέρδος που είναι κληρονομία βασιλείας και ζωή και απόλαυση ανέκφραστων και απερίγραπτων πραγμάτων.
Από όλους αυτούς τους λόγους υπογραμμίζουμε ένα, ίνα τοις εν επηρείαις και επιβουλαίς και κακώσεσι προς θάνατον άγουσαις εξεταζομένοις, εαυτόν υπομονής και καρτερίας παράδειγμα προθείς, γενναίως φέρειν και ευχαρίστως παρασκευάση τα συμπίπτοντα
Ο Χριστός δεν δειλιάζει προ των θλίψεων και της κακίας των ανθρώπων, αντιμετωπίζει τα δεινά με υπομονή καρτερία και γενναιότητα, αυτό είναι το Χριστιανικό πνεύμα. Στην αίρεση των Πεντηκοστιανών διδάσκεται άλλος Χριστιανισμός, μόλις επισκεφθούν τους Χριστιανούς οι μεγάλες θλίψεις τότε ο Θεός θα τους μεταθέσει σε άλλο χώρο για όσο χρονικό διάστημα θα διαρκούν οι θλίψεις ώστε να μην πάθουν το παραμικρό. Δηλαδή δεν χρειάζεται υπομονή ούτε καρτερία ούτε γενναιότητα στην αντιμετώπιση των δοκιμασιών ούτε ευχάριστη υποδοχή των θλίψεων το μόνο που χρειάζεται είναι μετακίνηση σε χώρο όπου θα έχουν το απυρόβλητο.

Σταυρούται σαρκωθείς ο του Θεού Λόγος και Θεός, ίνα λαμπρώς αδικούντα διελέγξη τον διάβολον, και ίνα το προς ανθρώπους φίλτρον παραστήση ανυπέρβλητoν, και ίνα μη δόξαν ευχερές το λέγεις αυτόν είναι Θεόν, πολλοίς αφορμή καταστάθη θεοποιείν εαυτούς, και πλάνην καταργών πλάνη εισαγάγη ολέθριoν και ίνα τοις εν επηρείαις και επιβουλαίς και κακώσεσι προς θάνατον άγουσαις εξεταζομένοις, εαυτόν υπομονής και καρτερίας παράδειγμα προθείς, γενναίως φέρειν και ευχαρίστως παρασκευάση τα συμπίπτοντα και ίνα το πανσθενέστατον αυτού μάλλον φανερώση της δυνάμεως το μεν γαρ ρώμη και χειρί και όπλοις και συμμάχοις τον αντίπαλον, επαινετόν μεν, των συνήθως δε διαπεπραγμένων και ουδέν αισαγον θεουργίας εξαίρετον το δια θανάτου, αυτόν τε θανάτου και άδην και διάβολον και τας αρχάς και τας εξουσίας του κόσμου καταργήσαι τε και θριαμβεύσαι, τούτο αν ειη ως αληθώς της υπέρ νουν και έννοιαν παντοκρατορικής δυνάμεως του Θεού και ίνα την υπερβολήν των εις ημάς αγαθών ενδειξάμενος χρεώστας της καθαράς προς αυτόν αγάπης παραστήση, και της κατά τους αυτού νόμους πολιτείας δι ων το κέρδος εις ημάς αυτούς αναστρέφεται, βασιλείας ημίν κλήρος ον, και εν αδιηγήτοις διαγωγή απόλαυσις.

0 comments:

Δημοσίευση σχολίου