Νηστεία των Αγίων αποστόλων
Παλαιοημερολογίτες

Οι Παλαιοημερολογίτες διαμαρτύρονται για την νηστεία των Αγίων Αποστόλων λέγοντας ότι με την αποδοχή του Νέου Ημερολογίου αυτή έχει κυμαινόμενο χρονικό διάστημα. Αυτό όμως το επιχείρημα έρχεται σε ευθεία αντίθεση με τα λόγια του Χριστού και είναι εναντίων της Εκκλησίας. Για το θέμα είναι κατάλληλο να δούμε ορισμένα Βιβλικά χωρία. Προφήτης Ζαχαρίας κεφάλαιο 8ο, τάδε λέγει Κύριος παντοκράτωρ· νηστεία ἡ τετρὰς καὶ νηστεία ἡ πέμπτη καὶ νηστεία ἡ ἑβδόμη καὶ νηστεία ἡ δεκάτη ἔσονται τῷ οἴκῳ ᾿Ιούδα εἰς χαρὰν καὶ εὐφροσύνην καὶ εἰς ἑορτὰς ἀγαθάς, καὶ εὐφρανθήσεσθε, καὶ τὴν ἀλήθειαν καὶ τὴν εἰρήνην ἀγαπήσατε. Αυτά λέει ο Κύριος Παντοκράτορ, η νηστεία κατά τον τέταρτο μήνα, η νηστεία κατά τον πέμπτο μήνα, η νηστεία κατά τον έβδομο μήνα και η νηστεία κατά τον δέκατο μήνα θα μετατραπούν σε χαρά και ευφροσύνη, σε ευχαριστίες και χαρμόσυνες γιορτές και θα ευφρανθείτε. Για αυτό αγαπήστε την αλήθεια και την ειρήνη.
Εδώ ο Κύριος αναφέρει κάποιες νηστείες και αυτές είναι: ο τέταρτος μήνας 17η ημέρα για την καταστροφή των τειχών της Ιερουσαλήμ, ο πέμπτος μήνας 9η ημέρα όταν καταστράφηκε ο Ναός, ο έβδομος μήνας 3η ημέρα για την δολοφονία του Γοδολία και ο δέκατος μήνας 10η ημέρα για την έναρξη της πολιορκίας της Ιερουσαλήμ από τον Ναβουχοδονόσορα. Είναι άμεσα εμφανές ότι αυτές οι νηστείες δεν έχουν διαταχτεί από τον Θεό. Εάν θελήσουμε να το επιβεβαιώσουμε ψάχνοντας στην Βίβλο, τότε το αποτέλεσμα θα είναι ότι πουθενά δεν θα βρούμε Θεϊκή εντολή περί των συγκεκριμένων νηστειών διότι τις έχουν ορίσει οι Ισραηλίτες ανά τα χρόνια με δική τους πρωτοβουλία για διάφορα πένθιμα ιστορικά γεγονότα. Ο Θεός τους αναφέρει ότι θα τις μετατρέψει σε ημέρες χαράς εἰς χαρὰν καὶ εὐφροσύνην καὶ εἰς ἑορτὰς ἀγαθάς και με το λεχθέν αυτό τις αποδέχεται πλήρως. Αφενός δεν επιτιμά για τον ορισμό τους ενώ αφετέρου κρατά τις ορισμένες ημέρες αλλάζοντας σε αυτές περιεχόμενο, από μέρες πένθους θα γίνουν ημέρες χαράς. Εδώ μας διδάσκει ότι από το πένθος περνάμε στην χαρά.
Έχουμε τον Χριστό να λαμβάνει τις ημέρες ώστε να μας διδάξει μια πορεία, ότι από την σταύρωση θα περάσουμε στην ανάσταση. Διακρίνουμε προτύπωση της νηστείας της Τεσσαρακοστής η οποία οδηγεί από την θλίψη στην χαρά.
Ας δούμε τώρα την Καινή Διαθήκη. Στο Ευαγγέλιο του Λουκά ο Χριστός παρουσιάζει τον υπερήφανο Φαρισαίο να λέει νηστεύω δὶς τοῦ σαββάτου, ἀποδεκατῶ πάντα ὅσα κτῶμαι. Λουκ. 18,12 Αυτό το δις του Σαββάτου σημαίνει νηστεύω δύο φορές την εβδομάδα την Δευτέρα και Πέμπτη, 
δηλαδή ο Φαρισαίος λέει: νηστεύω Δευτέρα και Πέμπτη, δίνω το ένα δέκατο από όσα αποκτώ. Ξανά και εδώ ο Χριστός αναφέρει μια νηστεία η οποία είχε οριστεί από πρωτοβουλία των Εβραίων. Η συγκεκριμένη δεν είναι ετήσια όπως αυτή που είδαμε στην Παλαιά αλλά δισεβδομαδιαία. Ο Φαρισαῖος σταθεὶς πρὸς ἑαυτὸν ταῦτα προσηύχετο· ὁ Θεός, εὐχαριστῶ σοι ὅτι οὐκ εἰμὶ ὥσπερ οἱ λοιποὶ τῶν ἀνθρώπων, ἅρπαγες, ἄδικοι, μοιχοί, ἢ καί ὡς οὗτος ὁ τελώνης· νηστεύω δίς τοῦ σαββάτου, ἀποδεκατῶ πάντα ὅσα κτῶμαι. .... Λέγω ὑμῖν, κατέβη οὗτος δεδικαιωμένος εἰς τὸν οἶκον αὐτοῦ ἢ γὰρ ἐκεῖνος· ὅτι πᾶς ὁ ὑψῶν ἑαυτὸν ταπεινωθήσεται, ὁ δέ ταπεινῶν ἑαυτὸν ὑψωθήσεται. Ο Φαρισαίος παρουσιάζει σαν καλά μια προσθήκη στα λόγια της Γραφής, δεν ήταν υποχρεωμένος να αποδεκατεί όσα έβγαζε αλλά μόνο το ένα δέκατο από το σιτάρι το κρασί και το λάδι, τὰ ἐπιδέκατα τοῦ σίτου σου καὶ τοῦ οἴνου σου καὶ τοῦ ἐλαίου σου Δευτ. 14,23. Εκτός από μια προσθήκη στα λόγια της Γραφής έχουμε να παρουσιάζει και μια διδαχή εκτός Γραφής, μια καθορισμένη από την Εκκλησία για όλους δισεβδομαδιαία νηστεία η οποία δεν είναι εντεταλμένη από τον Θεό, διαταγμένη ήταν μόνο η νηστεία του Εξιλασμού. Ο Χριστός εδώ μας φανερώνει ξανά, όπως είδαμε να γίνεται και στην Παλαιά, ότι αποδέχεται την νηστεία η οποία έχει οριστεί από την Εκκλησία. Οπότε εννοούμε ότι ανάμεσα στις πράξεις που δεν έκανε ο Φαρισαίος, αρπαγή, αδικία, μοιχεία, και σε αυτές που έκανε, νηστεία, δεκάτη, περιέχεται μια επαναλαμβανόμενη για όλους δισεβδομαδιαία νηστεία που ορίστηκε από την Εκκλησία χωρίς καμία Θεϊκή εντολή στην Βίβλο. Οι δυο αυτές ημέρες ορίστηκαν με αφορμή τον Μωυσή. Η Δευτέρα ορίστηκε για όταν ανέβηκε στο όρος Σινά ώστε να πάρει τις εντολές και η Πέμπτη επειδή όταν κατέβηκε είδε τους Ισραηλίτες να έχουν πέσει στην ειδωλολατρεία και έσπασε τις πλάκες. 
Ο Κύριος με τα λόγια του στην Παλαιά για τις ετήσιες νηστείες και τα λόγια του για την νηστεία Δευτέρας και Πέμπτης μη κάνοντας αναφορά στην νηστεία του Εξιλασμού μας κάνει φανερό ότι έχει αποδεχτεί ως νόμιμες νηστείες που έχουν οριστεί χωρίς καμία Θεϊκή εντολή στην Βίβλο. Κατ' επέκταση διδάσκει ότι η Εκκλησία ως αρμόδια μπορεί να τροποποιήσει τις διάφορες νηστείες. Γίνεται φανερό από τον ίδιο τον Κύριο ότι η Εκκλησία μπορεί νομίμως σε οποιαδήποτε χρονική στιγμή να ορίσει νηστεία επαναλαμβανόμενη, να ορίσει νηστεία έκτακτη, να καταργήσει ή να προσθέσει κάποια νηστεία, να αλλάξει τις ημέρες ή ώρες νηστείας. Διαπιστώσαμε ότι ο Χριστός προκρίνει μα και αποδέχεται τις ορισμένες από την Εκκλησία νηστείες και όχι νηστείες από πρωτοβουλία ατόμων ή ομάδας ατόμων. Κατά τον ίδιο τρόπο αποδέχεται την αλλαγή ημερομηνίας ή την τροποποίηση των νηστειών και των εορτών από την Εκκλησία, μεταξύ αυτών και της νηστείας των Αγίων Αποστόλων. Η γνώμη μερικών ατόμων τα οποία υποστηρίζουν ότι χάνονται ημέρες από την τάδε νηστεία, επί του προκειμένου την νηστεία των αγίων αποστόλων, είναι απορριπτέα και απλώς ένα κάλυμμα του εγωισμού.
Η Εκκλησία ως αρμόδια όρισε νηστείες οι οποίες αρχικά διέφεραν κάπως στον χρόνο και τον τρόπο στις τοπικές Εκκλησίες. Αργότερα αποφασίστηκε κοινός τρόπος και διάρκεια νηστείας ώστε να υπάρχει αρμονία στο σώμα του Χριστού αλλά και για να μην έχουμε διάφορα προβλήματα τα οποία επί παραδείγματι συνάντησε η μητέρα του Αυγουστίνου ή συναντούσε ο Αμβρόσιος Μεδιολάνων ο οποίος νήστευε αναλόγως σε ποιο μέρος της Ιταλίας ήταν. Ο Αυγουστίνος απαντάει σε ερώτηση του επισκόπου Ιανουάριου λέγοντας του να ακολουθεί τις νηστείες της τοπικής εκκλησίας της οποίας τυχαίνει να βρίσκεται. Την συγκεκριμένη συμβουλή έδωσε στον Αυγουστίνο ο Αμβρόσιος Μεδιολάνων. Αιτία της ερώτησης του Αυγουστίνου στον Αμβρόσιο ήταν η μητέρα του Αυγουστίνου η οποία πήγε από την Ρώμη στο Μιλάνο και δεν ήξερε τι να κάνει, να κρατήσει την νηστεία που υπήρχε στην Ρώμη ή όχι; Ο Αμβρόσιος απάντησε στον Αυγουστίνο "όταν βρίσκομαι στην Ρώμη νηστεύω όπως έχουν αυτοί ορίσει αυτοί, όταν είμαι εδώ όπως εμείς" Migne Patrologia Latina 33,200.


17/9/2022
Αγίας Σοφίας και των θυγατέρων αυτής, Πίστης, Ελπίδας, Αγάπης, Αγίας Αγαθοκλείας μάρτυρος, Οσίου Ολβιανού, Αγίου Παντολέοντος, Αγίου Πηλέως.


0 comments:

Δημοσίευση σχολίου