Ρήματα ζωής αιωνίου

Ρήματα ζωής αιωνίου

Οι διάφοροι αιρεσιάρχες που αρνούνται την Θεία Ευχαριστία ως σώμα και αίμα Χριστού διαστρεβλώνουν τα λόγια του Κυρίου ο οποίος είπε τὸ πνεῦμά ἐστι τὸ ζωοποιοῦν, ἡ σὰρξ οὐκ ὠφελεῖ οὐδέν· τὰ ῥήματα ἃ ἐγὼ λαλῶ ὑμῖν, πνεῦμά ἐστι καὶ ζωή ἐστιν. Ιω. 6,63 αλλά και του αποστόλου Πέτρου που απάντησε ἀπεκρίθη οὖν αὐτῷ Σίμων Πέτρος· Κύριε, πρός τίνα ἀπελευσόμεθα; ῥήματα ζωῆς αἰωνίου ἔχεις· Ιω. 6,68. Οι θεωρίες των αιρεσιαρχών για την Ευχαριστία και τα λόγια αυτά είναι πολλές και διάφορες. Διαδίδουν ότι το μυστήριο δεν είναι θυσία, ότι δεν γίνεται μεταβολή, ότι η θυσία έγινε άπαξ στον Γολγοθά και η Ευχαριστία είναι απλή ανάμνηση των γεγονότων που έλαβαν χώρα τότε και πολλές άλλες δοξασίες. Προς υποστήριξη αυτών των θεωριών προτάσσουν τα ανωτέρω λόγια του Χριστού και του αποστόλου λέγοντας ότι δεν έχει σημασία η Ευχαριστία αλλά τα λόγια Χριστού στα οποία πιστεύουμε και έτσι σωζόμαστε. Είναι λοιπόν κατάλληλο να δούμε την ερμηνεία των λεγομένων Χριστού και της απαντήσεως Πέτρου ώστε να γνωρίζουμε την πραγματική τους έννοια. Για να διαπιστώσουμε το αντιΒιβλικό της θεωρίας των διαφόρων αιρεσιαρχών και να αποκαλυφθεί η ερμηνεία των λόγων Διδάσκαλου και μαθητή είναι κατάλληλο να δούμε το εξής ΑγιοΓραφικό που βρίσκεται στις Πράξεις, ὅτι δέ ἀνέστησεν αὐτόν ἐκ νεκρῶν μηκέτι μέλλοντα ὑποστρέφειν εἰς διαφθοράν, οὕτως εἴρηκεν, ὅτι δώσω ὑμῖν τά ὅσια Δαυΐδ τά πιστά. διό καί ἐν ἑτέρῳ λέγει· οὐ δώσεις τόν ὅσιόν σου ἰδεῖν διαφθοράν Πραξ. 13,34. Ότι ο Θεός ανέστησε τον Χριστό, όχι όπως άλλους νεκρούς αλλά για να μην πεθάνει ποτέ ξανά, το είχε πει ο ίδιος λέγοντας "θα δώσω σε εσάς τις ιερές υποσχέσεις μου που είχα δώσει στον Δαυίδ". Για αυτό και σε άλλο χωρίο προφητεύει, "δεν θα επιτρέψεις να δει την αποσύνθεση του θανάτου ο όσιος Μεσσίας".  Όπως παρατηρούμε ο όσιος Μεσσίας, ὅσιόν, είχε φωνή οσία, τά ὅσια. Η φράση οσία φωνή δεν είναι ένα καλολογικό στοιχείο, επί παραδείγματι η αγιασμένη φωνή του Χριστού. Για να κατανοήσουμε καλύτερα ότι η φράση σημαίνει φωνή οσία και τι ακριβώς εννοείται με την φράση θα πρέπει να δούμε τι λέει ο Κύριος στον προφήτη Ησαΐα, προσέχετε τοῖς ὠσίν ὑμῶν καί ἐπακουλουθήσατε ταῖς ὁδοῖς μου· εἰσακούσατέ μου, καί ζήσεται ἐν ἀγαθοῖς ἡ ψυχή ὑμῶν· καί διαθήσομαι ὑμῖν διαθήκην αἰώνιον, τά ὅσια Δαυίδ τά πιστά. Ησ. 55,3. Ανοίξτε τα αυτιά σας και δώστε προσοχή στα λόγια μου. Ακολουθήστε τον δρόμο των εντολών μου. Ακούστε με και η ψυχή σας θα ζήσει μέσα σε πλούτο αγαθών. Θα κάνω δε μαζί σας νέα αιώνια διαθήκη. Θα εκπληρώσω τις ιερές υποσχέσεις μου προς τον Δαυίδ. Κάθε λόγος του Χριστού ήταν φωνή οσία το οποίο σημαίνει φωνή ελέους και δωρεών. Τα ὅσια Δαυΐδ είναι τά ἐλέη Δαυίδ. Στις Παροιμίες διαβάζουμε, Κύριε ὁ Θεός, μή ἀποστρέψῃς τό πρόσωπον τοῦ χριστοῦ σου, μνήσθητι τά ἐλέη Δαυίδ τοῦ δούλου σου. Β' Παρ. 6,42. Κύριε ο Θεός μου, μη αποστρέψεις το πρόσωπό σου από εμένα τον οποίο εσύ έχρισες βασιλιά και θυμήσου τα ελέη τα οποία προς τον δούλο σου τον Δαυίδ έδωσες. Φωνή οσία σημαίνει ζωοποιές ενέργειες Χριστού, σωτηριώδεις ενέργειες Χριστού. Έτσι όταν ο Χριστός είπε τά ῥήματα ἃ ἐγὼ λελάληκα ὑμῖν πνεῦμα ἐστιν καί ζωή ἐστιν αυτό σήμαινε "τα λόγια που σας είπα περί Ευχαριστίας είναι υποσχέσεις αιώνιας ζωής οι οποίες θα πραγματοποιηθούν δια της συμμετοχής σε αυτήν" και όταν απόστολος Πέτρος απάντησε στον Χριστό λέγοντας την φράση ῥήματα ζωῆς αἰωνίου ἔχεις·, αυτό ήταν απάντηση στο ἀλλ᾿ εἰσίν ἐξ ὑμῶν τινες οἳ οὐ πιστεύουσιν Ιω. 6,64 και ομολογία πίστεως ότι οι απόστολοι παραδέχονται την ιερή υπόσχεση του Χριστού που είπε τά ῥήματα ἃ ἐγὼ λελάληκα ὑμῖν. Για αυτό και ο απόστολος δεν είπε μόνο "ρήματα ζωής αιωνίου έχεις" αλλά προσέθεσε "έχουμε πιστέψει και γνωρίσαμε ότι εσύ είσαι ο Υιός του Θεού" λέγοντας "αυτά που είπες περί ευχαριστίας είναι ιερές υποσχέσεις αιώνιας ζωής διότι είσαι ο Κύριος", ἡμεῖς πεπιστεύκαμεν καί ἐγνώκαμεν ὅτι σύ εἶ ὁ Χριστός ὁ υἱός τοῦ Θεοῦ τοῦ ζῶντος.  
Τα λόγια του Χριστού τὸ πνεῦμά ἐστι τὸ ζωοποιοῦν, ἡ σὰρξ οὐκ ὠφελεῖ οὐδέν· τὰ ῥήματα ἃ ἐγὼ λαλῶ ὑμῖν, πνεῦμά ἐστι καὶ ζωή ἐστιν. σημαίνουν τα εξής τὸ πνεῦμά ἐστι τὸ ζωοποιοῦν πρέπει να σκέπτεστε για εμένα πνευματικά ἡ σὰρξ οὐκ ὠφελεῖ οὐδέν· και να μην σκέπτεστε λες και είμαι κοινός άνθρωπος διότι αυτό δεν ωφελεί, τὰ ῥήματα ἃ ἐγὼ λαλῶ ὑμῖν, πνεῦμά ἐστι καὶ ζωή ἐστιν τα λόγια του σας λέω είναι φωνή οσία, υποσχέσεις αιώνιας ζωής. Έτσι ο Πέτρος απάντησε αναλόγως στον Χριστό και δεν είπε γενικόλογα, όλα όσα λες είναι σωτηριώδη, ούτε είπε σε πιστεύω παρά το ότι μου φαίνονται παράξενα τα λόγια αυτά, ούτε πολύ περισσότερο απάντησε ότι σώζουν τα λόγια σου τα οποία παρομοίωσες με αίμα και σάρκα που πρέπει να φάμε, μια γελοία πρωτάκουστη παρομοίωση, αλλά απάντησε το εξής: "εμείς πιστεύουμε ότι αυτό που είπες περί βρώσεως και πόσεως αίματος είναι φωνή οσία", δηλαδή ενέργεια Θεού προς σωτηρία, ρήμα ζωής αιωνίου. Ο Πέτρος απάντησε τα λόγια σου είναι ἐλέη, ιερές υποσχέσεις αιώνιας ζωής οι οποίες πραγματοποιούνται δια της συμμετοχής στο μέγα μυστήριο της Ευχαριστίας.
Όταν ο Χριστός εβόησε όποιος διψάει ας έρθει να πιει, ἐάν τις διψᾷ, ἐρχέσθω πρός με καί πινέτω αυτό ήταν φωνή οσία, ρήμα ζωής αιωνίου, ιερή υπόσχεση λήψεως Πνεύματος η οποία πραγματοποιείται την Πεντηκοστή και έπειτα σε κάθε ένα με το Χρίσμα, τοῦτο δέ εἶπε περί τοῦ Πνεύματος οὗ ἔμελλον λαμβάνειν οἱ πιστεύοντες εἰς αὐτόν·. Ομοίως η φράση του Χριστού τά ῥήματα ἃ ἐγὼ λελάληκα ὑμῖν σημαίνει αυτό που σας λέω είναι ρήμα ζωής αιωνίου, δηλαδή ιερή υπόσχεση αθανασίας η οποία πραγματοποιείται με την συμμετοχή στην Ευχαριστία, τρώγων μου -- ἐάν τις φάγῃ. Για αυτό και δεν είπε λαλώ αλλά λελάληκα. (1) Ἐγώ εἰμι ὁ ἄρτος ὁ ζῶν ὁ ἐκ τοῦ οὐρανοῦ καταβάς· ἐάν τις φάγῃ ἐκ τούτου τοῦ ἄρτου, ζήσεται εἰς τόν αἰῶνα. Ιω. 6,51. Ὁ τρώγων μου τήν σάρκα καί πίνων μου τό αἷμα ἔχει ζωήν αἰώνιον, καί ἐγὼ ἀναστήσω αὐτόν ἐν τῇ ἐσχάτῃ ἡμέρᾳ Ιω. 6,54 Αυτά που σας είπα περί Ευχαριστίας είναι ιερές υποσχέσεις αιώνιας ζωής οι οποίες θα πραγματοποιηθούν δια της συμμετοχής σε αυτήν ή αλλιώς έχοντας κατά νου το Χρίσμα, "αυτά που σας είπα περί Ευχαριστίας είναι ιερές υποσχέσεις αιώνιας ζωής, τούτο δε είπε περί της αιωνίου ζωής ου έμελλον λαμβάνειν οι μετέχοντες εις την Ευχαριστία" τρώγων μου -- ἐάν τις φάγῃ, ή αλλιώς ενθυμούμενοι τον Μωυσή, "δεν είναι κενός και μάταιος ο λόγος αυτός που σας είπα περί Ευχαριστίας, αλλά αυτή η ζωή σας, διότι όποιος φάγει θα ζήσει αιώνια στην ουράνια γη της επαγγελίας". Τά ῥήματα ἃ ἐγὼ λελάληκα ὑμῖν πνεῦμα ἐστιν καί ζωή ἐστιν / τρώγων μου / ἐάν τις φάγῃ / ζήσεται εἰς τόν αἰῶνα / ἀναστήσω αὐτόν ἐν τῇ ἐσχάτῃ ἡμέρᾳ -- ὅτι οὐχί λόγος κενός οὗτος ὑμῖν, ὅτι αὕτη ἡ ζωή ὑμῶν, καί ἕνεκεν τοῦ λόγου τούτου μακροημερεύσετε ἐπί τῆς γῆς, εἰς ἣν ὑμεῖς διαβαίνετε τόν Ἰορδάνην ἐκεῖ κληρονομῆσαι αὐτήν. Ακριβώς όπως διέταξε τον Μωυσή, όμοια και ο ίδιος συνετέλεσε την διδαχή ότι η Ευχαριστία δίδει ζωή εφιστώντας την προσοχή στους λόγους περί αυτής. Ο Χριστός δίδει υποσχέσεις αιώνιας ζωής οι οποίες πραγματοποιούνται με την συμμετοχή στην Ευχαριστία ενώ κατανοούμε και την σημασία των φράσεων πνεῦμα και ζωή.
Καί συνετέλεσε Μωυσῆς λαλῶν παντί Ἰσραήλ. καί εἶπε πρός αὐτούς· προσέχετε τῇ καρδίᾳ ἐπί πάντας τούς λόγους τούτους, οὓς ἐγὼ διαμαρτύρομαι ὑμῖν σήμερον, ἃ ἐντελεῖσθε τοῖς υἱοῖς ὑμῶν φυλάσσειν καί ποιεῖν πάντας τούς λόγους τοῦ νόμου τούτου· ὅτι οὐχί λόγος κενός οὗτος ὑμῖν, ὅτι αὕτη ἡ ζωή ὑμῶν, καί ἕνεκεν τοῦ λόγου τούτου μακροημερεύσετε ἐπί τῆς γῆς, εἰς ἣν ὑμεῖς διαβαίνετε τόν Ἰορδάνην ἐκεῖ κληρονομῆσαι αὐτήν. Δευτ. 32,45-47. Τελείωσε με ωδή ο Μωυσής την ομιλία προς τους Ισραηλίτες. Όμως προσέθεσε και τα εξής, δώστε προσοχή από την καρδία σας σε όλους τους λόγους αυτούς τους οποίους εγώ σας ανακοίνωσα, ότι θα διατάξετε τα παιδιά σας να φυλάσσουν και να πράττουν όλους τους λόγους του Νόμου, διότι δεν είναι ο λόγος αυτός κενός και μάταιος αλλά αυτή ταύτη η ζωή σας, διότι εφ' όσον θα εφαρμόσετε τον νόμο αυτό του Θεού θα μακροημερεύσετε στην γη για την κληρονομία της οποίας τώρα διαβαίνετε τον Ιορδάνη. 
 
(1) Για αυτό και ο Χριστός δεν είπε λαλώ, γενικόλογο, όλα αυτά που λέω, αλλά είπε λελάληκα, τα λόγια που μόλις σας είπα για την Ευχαριστία. Υπάρχει η γραφή τά ῥήματα ἃ ἐγὼ λαλῶ ὑμῖν αλλά το σωστό και αυτό είπε ο Χριστός είναι λελάληκα. Όταν μίλησε στους ακροατές διδάσκοντας περί ουρανίου άρτου, δηλαδή περί Θείας Ευχαριστίας, η έκφραση που είπε ήταν ἡ σάρξ οὐκ ὠφελεῖ οὐδέν· τά ῥήματα ἃ ἐγὼ λελάληκα ὑμῖν πνεῦμα ἐστιν καί ζωή ἐστιν. Μπορούμε να το διαπιστώσουμε και από αρχαία γραπτά. Ο Μέγας Αθανάσιος στην 4η επιστολή προς Σεραπίωνα λέει, Τα ρήματα α εγώ λελάληκα ημίν πνεύμα έστι και ζωή. Και ενταύθα γαρ αμφότερα περί εαυτού είρηκε, σάρκα και πνεύμα·. MPG 26,665. Ο Μέγας Βασίλειος στην 225η ερώτηση ξεκινάει να απαντάει ως εξής, Του Κυρίου λέγοντος ποτέ μεν ότι, Τα ρήματα α εγώ λελάληκα ημίν πνεύμα έστι και ζωή έστι MPG 31, 1217. Ο Κύριλλος Αλεξανδρείας στην ίδια σελίδα λέει δυο φορές, Τα ρήματα α εγώ λελάληκα υμίν, πνεύμα εστι και ζωή έστι. 15η κατήχηση MPG 33,937.
 
 

Σήμερα 7-12-2022 εορτάζουν: Άγιος Αμβρόσιος επίσκοπος Μεδιολάνων. Όσιος Γεράσιμος ο εξ Ευρίπου. Άγιος Αθηνόδωρος. Άγιος Νεόφυτος. Άγιος Δομέτιος. Άγιοι Ισίδωρος, Ακεψιμάς και Λέων. Όσιος Αμμούν ο της Νιτρίας. Άγιοι Γάιος και Γαϊανός. Άγιοι Τριακόσιοι μάρτυρες που μαρτύρησαν στην Αφρική. Άγιοι Ορθόδοξοι μάρτυρες που κάηκαν μέσα σε Ναό. Άγιοι δύο ιερείς. Άγιοι εξήκοντα ιερείς. Αγία Ορθόδοξη γυναίκα που μαρτύρησε στη Ρώμη. Όσιος Ιγνάτιος. Όσιος Παύλος ο Υποτακτικός. Άγιοι Πρίσκος, Μαρτίνος και Νικόλαος. Ανάμνηση των εγκαινίων του Ναού της Υπεραγίας Θεοτόκου εν τοις Κουράτορος. Όσιος Γρηγόριος ο Σιναΐτης ο Ειρηνικός. Όσιος Ιωάννης ο Νηστευτής ο εν των σπηλαίω. Αγία Φιλοθέη του Άρτζες Ρουμανίας.

 


 

0 comments:

Δημοσίευση σχολίου