Αγαπητοί ακροατές χαίρεται, η σημερινή μας εκπομπή τιτλοφορείται "ερμηνευτικά διαμάντια". Σήμερα
θα παρουσιάσουμε ορισμένα χωρία της Αγίας Γραφής τα οποία ερμηνεύονται
πολύ ωραία από τον σοφό Πατριάρχη Κωνσταντινουπόλεως Μέγα Φώτιο. Οι
ερμηνείες του σώζονται στο μεγάλο και περισπούδαστο έργο του που
τιτλοφορείται Αμφιλόχια. Ξεφυλλίζοντας αυτό το σύγγραμα δεν θαυμάζουμε
μόνο την ερμηνευτική σοφία του Φωτίου αλλά και έναν υπέροχο και εξαίσιο
Ελληνικό λόγο.
3) Στο βιβλίο της Γενέσεως στο 28ο κεφάλαιο γίνεται λόγος για την φυγή του Ιακώβ προς την Μεσοποταμία την πρώτη νύχτα κοιμήθηκε σε ένα έρημο τόπο τοποθετώντας σαν προσκεφάλι μια πέτρα τότε είδε και το περίφημο όραμα της κλίμακας. Το πρωί που ξύπνησε αφού χαρακτήρισε την τοποθεσία σαν Άγιο μέρος όπου κατοικεί ο Θεός έστησε ορθή την πέτρα που χρησιμοποίησε σαν προσκεφάλι και έχυσε πάνω σε αυτήν λάδι παράβαλε Γένεσις 28,18 καὶ ἀνέστη Ἰακὼβ τὸ πρωΐ καὶ ἔλαβε τὸν λίθον, ὃν ὑπέθηκεν ἐκεῖ πρὸς κεφαλῆς αὐτοῦ, καὶ ἔστησεν αὐτὸν στήλην καὶ ἐπέχεεν ἔλαιον ἐπὶ τὸ ἄκρον αὐτῆς.
Ο μητροπολίτης Κυζίκου Αμφιλόχιος ήθελε να μάθει την σημασία που είχε η πράξη αυτή του πατριάρχου Ιακώβ και παρακάλεσε σχετικά τον Μέγα Φώτιο. Έτσι λοιπόν διαβάζουμε στα Αμφιλόχια, ερώτηση 236η, Δια τι αλείφει τον λίθον ο Ιακώβ; Και αυτή η απάντηση είναι σύντομη, έχει ως εξής, εδώ ο Ιακώβ προτυπώνει το τι θα συμβεί με την σκληρή σαν πέτρα καρδιά των ειδωλολατρικών εθνών. Αυτή η καρδιά θα χριστεί με Άγιο Πνεύμα και θα ξεχωριστεί σαν την πέτρα ετούτη του Ιακώβ για να αφιερωθεί στον Θεό. Μπορούμε να δούμε και μια διαφορετική ερμηνεία, αλείφοντας ο Ιακώβ την πέτρα δήλωνε ότι έμελλε η σάρκα που από υπερβολική ευσπλαχνία προσέλαβε ο Υιός του Θεού να χριστεί με την θεότητα. Άλλωστε ο Κύριος σύμφωνα με τα λόγια του Ευαγγελίου είναι εκλεκτός ακρογωνιαίος λίθος που συνενώνει τους δυο λαούς, δηλαδή τους Ιουδαίους και τους Εθνικούς. Και στις δυο προτεινόμενος ερμηνείες το λάδι που ρίχνεται από πάνω δηλώνει την άνωθεν χάρη του Πνεύματος, δηλώνει την Θεότητα, το λάδι συμβολίζει την ευσπλαχνία, ο δε Θεός είναι η απέραντη ευσπλαχνία και αγάπη.
3) Στο βιβλίο της Γενέσεως στο 28ο κεφάλαιο γίνεται λόγος για την φυγή του Ιακώβ προς την Μεσοποταμία την πρώτη νύχτα κοιμήθηκε σε ένα έρημο τόπο τοποθετώντας σαν προσκεφάλι μια πέτρα τότε είδε και το περίφημο όραμα της κλίμακας. Το πρωί που ξύπνησε αφού χαρακτήρισε την τοποθεσία σαν Άγιο μέρος όπου κατοικεί ο Θεός έστησε ορθή την πέτρα που χρησιμοποίησε σαν προσκεφάλι και έχυσε πάνω σε αυτήν λάδι παράβαλε Γένεσις 28,18 καὶ ἀνέστη Ἰακὼβ τὸ πρωΐ καὶ ἔλαβε τὸν λίθον, ὃν ὑπέθηκεν ἐκεῖ πρὸς κεφαλῆς αὐτοῦ, καὶ ἔστησεν αὐτὸν στήλην καὶ ἐπέχεεν ἔλαιον ἐπὶ τὸ ἄκρον αὐτῆς.
Ο μητροπολίτης Κυζίκου Αμφιλόχιος ήθελε να μάθει την σημασία που είχε η πράξη αυτή του πατριάρχου Ιακώβ και παρακάλεσε σχετικά τον Μέγα Φώτιο. Έτσι λοιπόν διαβάζουμε στα Αμφιλόχια, ερώτηση 236η, Δια τι αλείφει τον λίθον ο Ιακώβ; Και αυτή η απάντηση είναι σύντομη, έχει ως εξής, εδώ ο Ιακώβ προτυπώνει το τι θα συμβεί με την σκληρή σαν πέτρα καρδιά των ειδωλολατρικών εθνών. Αυτή η καρδιά θα χριστεί με Άγιο Πνεύμα και θα ξεχωριστεί σαν την πέτρα ετούτη του Ιακώβ για να αφιερωθεί στον Θεό. Μπορούμε να δούμε και μια διαφορετική ερμηνεία, αλείφοντας ο Ιακώβ την πέτρα δήλωνε ότι έμελλε η σάρκα που από υπερβολική ευσπλαχνία προσέλαβε ο Υιός του Θεού να χριστεί με την θεότητα. Άλλωστε ο Κύριος σύμφωνα με τα λόγια του Ευαγγελίου είναι εκλεκτός ακρογωνιαίος λίθος που συνενώνει τους δυο λαούς, δηλαδή τους Ιουδαίους και τους Εθνικούς. Και στις δυο προτεινόμενος ερμηνείες το λάδι που ρίχνεται από πάνω δηλώνει την άνωθεν χάρη του Πνεύματος, δηλώνει την Θεότητα, το λάδι συμβολίζει την ευσπλαχνία, ο δε Θεός είναι η απέραντη ευσπλαχνία και αγάπη.
0 comments:
Δημοσίευση σχολίου