Διορατικό και προορατικό χάρισμα

άγιος γέροντας Παΐσιος
 
Το διορατικό και προφητικό 
χάρισμα των αποστόλων
Οι διάφοροι αιρετικοί αρνούνται τις πρεσβείες των αγίων. Θεωρούν ότι δεν μπορούν να μας βοηθήσουν τώρα που είναι στον ουρανό, όμως όπως θα παρατηρήσουμε οι απόστολοι είχαν πληροφόρηση εξ Αγίου Πνεύματος, αυτή στον ουρανό φυσικά αυξάνεται διότι μας λέγει η Γραφή, βλέπομεν γὰρ ἄρτι δι' ἐσόπτρου ἐν αἰνίγματι, τότε δὲ πρόσωπον πρὸς πρόσωπον. Ας δούμε ορισμένα Βιβλικά χωρία τα οποία κάνουν λόγο για το διορατικό και προορατικό χάρισμα των αποστόλων. Στις Πράξεις βλέπουμε τον απόστολο Πέτρο να λέει εἰδὼς ὅτι ταχινή ἐστιν ἡ ἀπόθεσις τοῦ σκηνώματός μου, καθὼς καὶ ὁ Κύριος ἡμῶν Ἰησοῦς Χριστὸς ἐδήλωσέ μοι. Β Πε. 1,14 μου δήλωσε ο Χριστός ότι συντόμως φεύγω από τον κόσμο. Στις Πράξεις λέει στον Σίμωνα μετανόησον οὖν ἀπὸ τῆς κακίας σου ταύτης, καὶ δεήθητι τοῦ Θεοῦ εἰ ἄρα ἀφεθήσεταί σοι ἡ ἐπίνοια τῆς καρδίας σου· εἰς γὰρ χολὴν πικρίας καὶ σύνδεσμον ἀδικίας ὁρῶ σε ὄντα. Πραξ. 8,22-23 Μετανόησε λοιπόν από αυτή την κακία σου Σίμωνα και παρακάλεσε τον Θεό, μήπως τυχόν και σου συγχωρηθεί η πονηρή αυτή επινόηση της καρδίας σου. Αμφιβάλλω όμως διότι σε βλέπω να είσαι πλήρως δηλητηριασμένος και η κακία σου σε έχει καταστήσει επικίνδυνο και στους άλλους
Ο Πέτρος έχει διορατικό χάρισμα και αυτό το κατανοούμε από την απάντηση.
Διότι δεν απάντησε στον Σίμωνα απλά "η επινόηση" αλλά προσέθεσε "της καρδίας σου". Ο απόστολος δεν τον βλέπει με τα μάτια του σώματος αλλά τον βλέπει με τα μάτια της ψυχής, ὁρῶ, είναι ορών, δηλαδή έχει διορατικό χάρισμα. Πριν είδαμε το προφητικό χάρισμα, γνωρίζει ότι πρόκειται να πεθάνει σύντομα, τώρα παρατηρούμε το διορατικό χάρισμα. Στον Πέτρο είναι γνωστή ἡ ἐπίνοια τῆς καρδίας του Σίμωνα αν και τον βλέπει πρώτη φορά διότι μας πληροφορεί η Γραφή ότι Ἀκούσαντες δὲ οἱ ἐν Ἱεροσολύμοις ἀπόστολοι ὅτι δέδεκται ἡ Σαμάρεια τὸν λόγον τοῦ Θεοῦ, ἀπέστειλαν πρὸς αὐτοὺς τὸν Πέτρον καὶ Ἰωάννην· Πραξ. 8,14 Όταν δε άκουσαν οι Απόστολοι, που ήταν στα Ιεροσόλυμα ότι η Σαμάρεια δέχθηκε τον λόγο του Θεού έστειλαν προς τους Σαμαρείτες τον Πέτρο και τον Ιωάννη.
Λέει η Γραφή, δός μοι, υἱέ, σὴν καρδίαν, οἱ δὲ σοὶ ὀφθαλμοὶ ἐμὰς ὁδοὺς τηρείτωσαν· Παρ. 23,26 Δώσε μου εξ ολοκλήρου παιδί μου την καρδιά σου και τα μάτια σου ας προσέχουν ώστε να γνωρίζεις και να βαδίζεις τους δικούς μου δρόμους.
Ο Χριστιανός σε αυτό το κάλεσμα του Θεού απαντάει καρδίαν καθαρὰν κτίσον ἐν ἐμοί, ὁ Θεός, καὶ πνεῦμα εὐθὲς ἐγκαίνισον ἐν τοῖς ἐγκάτοις μου. Ψαλ. 50,12 Πλάσε μέσα μου και κτίσε νέα καρδία καθαρή Θεέ μου για να ενθρονίσεις και εγκαινιάσεις στα βάθη της ψυχής μου πνεύμα ορθοφροσύνης. 
Όμως ο Σίμωνας δεν έχει ευθεία καρδία, δεν έχει δώσει την καρδία του στον Θεό παρότι βαπτισμένος. Οὐκ ἔστι σοι μερὶς οὐδὲ κλῆρος ἐν τῷ λόγῳ τούτῳ· ἡ γὰρ καρδία σου οὐκ ἔστιν εὐθεῖα ἐνώπιον τοῦ Θεοῦ. Πραξ. 8,21 Δεν υπάρχει σε εσένα μερίδιο ούτε κλήρος στις δωρεές του Αγίου Πνεύματος για τις οποίες γίνεται λόγος. Και αυτό συμβαίνει διότι η καρδία σου δεν είναι ευθεία ενώπιον του Θεού.  
Αυτό που απάντησε ο απόστολος μας δηλώνει ότι ο Σίμωνας έχει δώσει την καρδία του στον πονηρό. Αυτό είναι και η αιτία του λεχθέντος "ίσως σου συγχωρηθεί" εἰ ἄρα ἀφεθήσεταί σοι αλλά και της μεγάλης αυστηρότητας, Πέτρος δὲ εἶπε πρὸς αὐτόν· τὸ ἀργύριόν σου σὺν σοὶ εἴη εἰς ἀπώλειαν, ὅτι τὴν δωρεὰν τοῦ Θεοῦ ἐνόμισας διὰ χρημάτων κτᾶσθαι. Πραξ. 8,20. Ο Πέτρος όμως είπε προς τον Σίμωνα με αγανάκτηση, το χρήμα σου μαζί με σένα ας καταστραφεί και ας χαθεί διότι νόμισες ότι αποκτάται με χρήματα η δωρεά του Θεού. 
Ο Χριστός ουδέποτε θα πει "δεν σε συγχωρώ διότι δεν τα σηκώνω εγώ αυτά". 
Ο Σίμωνας έχει δώσει την καρδία του στον Διάβολο, δεν μπορεί ούτε ειλικρινή συγνώμη να ζητήσει, η αιτία του ίσως, ενώ εκτός αυτού θέλει να κάνει τον μάγο στην πλάτη του Χριστού, η αιτία της πατρικής αυστηρότητας με την οποία ο Σίμωνας ίσως μετανοήσει. Έχει δηλητηριάσει την καρδία του, η καρδία του δεν είναι ευθεία ενώπιον του Θεού αλλά είναι καρδία σκαμβή. Διεπορευόμην ἐν ἀκακίᾳ καρδίας μου ἐν μέσῳ τοῦ οἴκου μου. οὐ προεθέμην πρὸ ὀφθαλμῶν μου πρᾶγμα παράνομον, ποιοῦντας παραβάσεις ἐμίσησα· οὐκ ἐκολλήθη μοι καρδία σκαμβή. Ψαλ. 100,1-3 Συμπεριφέρθηκα κατά το παρελθόν και μέχρι σήμερα με ακακία καρδίας, με ευθύτητα και ανιδιοτέλεια. Ποτέ δεν έθεσα προ των οφθαλμών μου και δεν επεδίωξα ως συμφέρον μου παράνομη πράξη. Τουναντίον μίσησα όλους εκείνους οι οποίοι παρέβαιναν τον νόμο σου. Ποτέ έως τώρα δεν προσκολλήθηκε κοντά μου άνθρωπος με καρδία στρεβλή.
Τα χαρίσματα δεν υπήρχαν μόνο εκείνη την εποχή αλλά και σήμερα, έχουν εκλείψει μόνο τα κατώτερα χαρίσματα και παρέμειναν όλα τα ανώτερα. Και σήμερα λοιπόν υπάρχουν τα χαρίσματα, μάλιστα όλοι οι άνθρωποι έχουν χαρίσματα.  
Οπότε ας μην πει κανείς δεν έχω χάρισμα, ούτε να πει το δικό μου είναι κατώτερο. 
Διότι ο κάθε ένας είναι αλιέας και πιάνει το είδος ψαριού που δεν μπορεί να αλιεύσει ο άλλος διότι λέγει ο Χριστός δεῦτε ὀπίσω μου καὶ ποιήσω ὑμᾶς ἁλιεῖς ἀνθρώπων και ὁμοία ἐστὶν ἡ βασιλεία τῶν οὐρανῶν σαγήνῃ (δίχτυ) βληθείσῃ εἰς τὴν θάλασσαν καὶ ἐκ παντὸς γένους συναγαγούσῃ·. Και όπως για την αλιεία υπάρχουν διαφορετικά δίχτυα για το κάθε είδος ψαριού όμοια και εσύ έλαβες το δίχτυ που σου ταιριάζει ώστε να αλιεύσεις ανθρώπους.
Παρατηρήσαμε τον Πέτρο ο οποίος "τω καιρώ εκείνω" παρουσιάζει ότι βλέπαμε τω καιρώ ετούτο, δηλαδή τους τωρινούς καιρούς, στους αγίους γέροντες Παΐσιο Πορφύριο, Ιάκωβο, Εφραίμ. Δηλαδή σε κάθε εποχή βεβαιωνόμαστε ότι αυτά που λέει η Γραφή δεν είναι ιστορίες και τρέχα γύρευε, πάντοτε έχουμε την βεβαίωση της διδαχής. Αφήνοντας τον πρωτοκορυφαίο Πέτρο ας δούμε τι μας λέει ο ηγαπημένος Ιωάννης για τον Καϊάφα, τοῦτο δὲ ἀφ᾿ ἑαυτοῦ οὐκ εἶπεν, ἀλλὰ ἀρχιερεὺς ὢν τοῦ ἐνιαυτοῦ ἐκείνου προεφήτευσεν ὅτι ἔμελλεν ὁ Ἰησοῦς ἀποθνήσκειν ὑπὲρ τοῦ ἔθνους Ιω. 11,51 δηλαδή: αυτό δεν το είπε ο Καϊάφας από μόνος του αλλά επειδή ήταν αρχιερέας κατά το έτος εκείνο προφήτευσε χωρίς να το καταλάβει ότι ο Χριστός έμελλε πράγματι σύμφωνα με το σχέδιο του Θεού να πεθάνει γα την σωτηρία. 
Η προφητεία του Καϊάφα δεν είναι εμφανής, τα λόγια του "συμφέρει ένας να πεθάνει για να μην χαθεί το έθνος" δεν συνιστούν εκ πρώτης όψεως προφητεία. Έρχεται όμως ο Ιωάννης και μας λέει ότι είναι προφητεία και αυτό το γνωρίζει δια Αγίου Πνεύματος. Εδώ βλέπουμε ότι όποιος δεν είναι με τον Χριστό ακόμη και αν προφήτευε ο ίδιος δεν θα μπορούσε ούτε καν να καταλάβει ότι προφήτευσε πόσο μάλλον να κατανοούσε την προφητεία. Αν αυτός που την εξέφερε δεν μπορεί να την κατανοήσει πόσο μάλλον περισσότερο λοιπόν δεν μπορεί να κατανοήσει προφητεία κάποιος που δεν έχει απολύτως καμία σχέση με αυτήν. Οπότε αιρετικός δεν μπορεί ούτε να προφητεύσει κάτι για το μέλλον αλλά ούτε και να μας ερμηνεύσει την προφητεία που υπάρχει στην Βίβλο. Λέγοντας προφητεία της Βίβλου δεν νοούνται μόνο τα λεχθέντα για το μέλλον αλλά οτιδήποτε υπάρχει σε αυτήν, είτε είναι προφητείες είτε όχι, οπότε ο αιρετικός δεν μπορεί να μας ερμηνεύσει οτιδήποτε έχει γραφτεί στην Βίβλο και το αληθές που λέει είναι απλώς βοηθός του ψεύδους, είναι μαντευόμενος των Φιλίπππων. 
Προφητεία δεν είναι μόνο κάτι για το μέλλον αλλά προφητεία είναι κυρίως η διδασκαλία. Ο προφητεύων λαλεῖ οἰκοδομὴν καὶ παράκλησιν καὶ παραμυθίαν ὁ προφητεύων ἐκκλησίαν οἰκοδομεῖ. Πρώτη Προς Κορινθίους επιστολή. 
Εδώ όταν λέει προφητικό χάρισμα δεν εννοεί προφητείες για το τι θα συμβεί στο μέλλον αλλά διδασκαλία υπό την έμπνευση του Αγίου Πνεύματος, η Γραφή είναι διδαχή υπό Αγίου Πνεύματος, οπότε ο αιρετικός δεν μπορεί να μας ερμηνεύσει. 
Ο προφήτης είναι κυρίως διδάσκαλος, ας θυμηθούμε τον γέροντα Παΐσιο ή Πορφύριο. Ο Χριστιανός είναι Πνευματέμφορος και η Θεία Χάρη του δίνει λόγο που έχει δύναμη να οικοδομήσει πνευματικά τους ακροατές, να τους ενισχύσει στις αρετές, να τους απαλλάξει από κατήφειες και θλίψεις και αποθαρρύνσεις και απελπισίες. Με το κήρυγμα του ανυψώνει όλο το σώμα της Εκκλησίας, οικοδομεί όλους όσους βρίσκονται μέσα στην λατρευτική σύναξη, οδηγεί στην γνώση των Χριστιανικών αληθειών όσους είναι ακατήχητοι.
Ο προφητεύων λέει πέντε λόγια κατανοητά από όλους ίνα και άλλους κατηχήσει. 
Ο απόστολος Παύλος συμβουλεύει ότι αν κάποιος από τους Κορινθίους δεν αρκείται στην τελειότητα, δηλαδή στην αγάπη, αλλά ήθελε και κάποιο χάρισμα ας μη ζητούσε το χάρισμα της γλωσσολαλιάς αλλά της προφητείας διότι με αυτό θα προξενούνταν μεγάλες ωφέλειες σε όλο το σώμα της Εκκλησίας, ἐπεὶ ζηλωταί ἐστε πνευμάτων, πρὸς τὴν οἰκοδομὴν τῆς ἐκκλησίας ζητεῖτε ἵνα περισσεύητε
Αφού με πολύ ζήλο επιδιώκετε κάποιο πνευματικό χάρισμα να ζητείτε να σας δοθεί περίσσια εκείνο που συντελεί στην βοήθεια και οικοδομή της Εκκλησίας δηλαδή το προφητικό, το διδακτικό χάρισμα. Έτσι ιεραρχεί ο απόστολος την αξία των χαρισμάτων. Μάλιστα λέει ότι με το προφητικό χάρισμα κάποιος άνθρωπος που ζει μακριά από τον Χριστιανισμό μπορεί να μεταστραφεί, διότι ο λόγος που βγαίνει από το στόμα του Πνευματοφόρου διδασκάλου έχει την δύναμη να αναμοχλεύσει τον εσωτερικό κόσμο του ακροατή, να υποδείξει άγνωστες πτυχές, κρυφές αμαρτίες και να φέρει μετάνοια και θεογνωσία, παράβαλε Α’ Κορινθίους 14:24-25.
Οι πληροφορίες που δίδονται από το Άγιο Πνεύμα είναι ώστε να υπάρξει σωτηρία των ανθρώπων. Στον ουρανό η πληροφόρηση αυξάνεται και σκοπό έχει την σωτηρία των αδελφών. Ο Αβραάμ άμεσα απαντάει στον πλούσιο ότι δεν θα πιστέψουν και νεκρός να πάει, είναι όμως γνωστό ότι προφήτες ο Χριστός αλλά και οι απόστολοι ανάμεσα στα θαύματα που έκαναν ήταν και αναστάσεις νεκρών. 
Ο Χριστός δεν έλεγε ακούστε τι λέω και τους Προφήτες. Οπότε υπάρχει το αίτημα και η άμεση πληροφόρηση ότι αυτό το θαύμα δεν συμφέρει τους αδελφούς του πλουσίου. Ιδού λοιπόν η πληροφόρηση εξ Αγίου Πνεύματος για το αίτημα. 
Μάλιστα η πληροφόρηση είναι και για την Γη, λέει ο Αβραάμ "απόλαυσες τα αγαθά σου στην ζωή σου". Δηλαδή του λέει ότι απόλαυσε αυτά που νόμιζε εκείνος ως αγαθά, άρα γνωρίζει με την μέγιστη δυνατή λεπτομέρεια την ζωή και την προσωπικότητα του πλουσίου. Είναι φανερό ότι οι άγιοι γνωρίζουν όσα συμβαίνουν στην Γη και μας βοηθούν οπότε ας ζητούμε την πρεσβεία τους.
 

 

0 comments:

Δημοσίευση σχολίου